www.mutw.mielec.pl

Nawigacja: MUTW » Sekcje » Turystyczna » Wycieczka słuchaczy MUTW do Krynicy i Muszyny 2022

Wycieczka słuchaczy MUTW do Krynicy i Muszyny 2022

Drukuj PDF

28.04.2022 roku grupa słuchaczy MUTW wyruszyła na wycieczkę do Krynicy-Zdrój i Muszyny. Po spotkaniu z przewodnikiem rozpoczęliśmy jej zwiedzanie od Pomnika Kiepury.

W bardzo ekspresyjny sposób przedstawił nam życie  najsłynniejszego polskiego śpiewaka operowego (tenora) i aktora dwudziestolecia międzywojennego urodzonego w Sosnowcu.
Rozsławił on Krynicę na cały świat, tu wybudował swój dom, spędzał wolne chwile i chętnie występował dla kuracjuszy.
Następnym pomnikiem który zwiedziliśmy był Pomnik „Obrońcom – Zwycięzcom”.
Przedstawia trzech żołnierzy z husarskimi skrzydłami na plecach. Powstał w 1985 roku z okazji czterdziestej rocznicy zakończenia II wojny światowej.
Na skwerze przy ul. Nikifora Krynickiego nie umknął naszej uwadze Pomnik Nikifora-Łemka , przedstawia postać słynnego krynickiego malarza samouka siedzącego z pędzlem na ławce, w towarzystwie psa. Został odsłonięty 9 września 2005 roku.

Krynica oddała również hołd Bogusławowi Kaczyńskiemu odsłaniając pomnik ku czci pamięci zmarłego w 2016 roku.
Był dziennikarzem muzycznym, publicystą, twórcą programów o kulturze i popularyzatorem opery. Przez 28 lat był gospodarzem Festiwalu im. Jana Kiepury.
Pomnik przedstawia postać dziennikarza siedzącego na krześle, obok są jeszcze dwa krzesła na których można usiąść, potowarzyszyć mu, zrobić zdjęcia (z czego nasi słuchacze skorzystali).

Kolejnym punktem, któremu poświęciliśmy uwagę było Muzeum Nikifora w Willi Romanówka.
Willa to piękny budynek, ma błękitne barwy i ludowe wzory, przykuwa uwagę. Muzeum pozwala na zapoznanie się z osobą krynickiego malarza i docenić jego sztukę „naiwną”.
Nikifor pomimo braku wykształcenia artystycznego posiadał ponadprzeciętną wrażliwość i talent, jest uznany i doceniony na całym świecie.

Pobyt w Krynicy zakończyliśmy w Pijalni Głównej, znajdującej się w centrum Krynicy.
Skorzystaliśmy z naturalnych wód leczniczych i wody mineralnej Kryniczanka. Niektórzy delektowali się aromatyczną kawą z ciasteczkiem.

Po wyjeździe z Krynicy udaliśmy się do Powroźnika, w którym zwiedziliśmy Cerkiew Św. Jakuba Młodszego Apostoła.
W 2013 roku została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, pochodzi z 1600 roku i jest najstarsza cerkwią w Polskich Karpatach. Obecnie cerkiew jest kościołem rzymskokatolickim.
Oprowadził nas po cerkwi jej kustosz, uraczył nas licznymi anegdotami związanymi z ludźmi ją odwiedzającymi, swoją historyczną wiedzą i poczuciem humoru.

Rozbawieni udaliśmy się na obiad, po którym pieszo udaliśmy się do Ogrodów sensorycznych  w Muszynie.
Zaprojektowane są tak, by w zintensyfikowany sposób oddziaływać na wszystkie pięć zmysłów : węch, wzrok, słuch i smak.
Oprócz stref oddziaływujących na te zmysły, jest jeszcze Strefa Afrodyty z rajskimi drzewkami miłości i szczęścia oraz Strefa baśni i legend o Muszynie.
Znajdują się tu chatki czarownicy, zielarki, młynarza i mieszczki. Można poznać bicie monet, opowieści o ukrytym skarbie i legendy o studniach i diable Borucie.
Nie można też pominąć Strefy zdrowia, znajdują się tutaj różnorodne urządzenia do ćwiczeń.
Każdy znalazł dla siebie formę aktywności, a to spacerując, a to ćwicząc, a to pozwalając sobie na pełny odpoczynek siedząc na ławeczkach, rozmawiając i ciesząc się wiosną, wspaniałymi widokami i świeżym powietrzem.

Nasyciliśmy się do woli pobytem w ogrodach zmysłów, wypoczęci, ruszyliśmy w drogę powrotną do Mielca. Jak zwykle „tył” autobusu umilał nam podróż śpiewem znanych wszystkim piosenek.